Gyakran ismételt kérdések

1. Értékesítési folyamatokkal kapcsolatos kérdések

Honnan informálódhatok a projektekről?

A www.living.hu honlapon minden információt megtalál projektjeink elhelyezkedéséről, a lakások műszaki tartalmáról, kapcsolódó szolgáltatásainkról.

Hol találom meg a lakások árait?

Honlapunkon található lakáslista IDE kattintva érhető el. Lakáslistánkban lehetősége van lokáció, projektek, szobaszám, lakásméret szerint keresni. A részletes szűrőben további lehetősége is van, mint pl. emelet, tájolás, kilátás szerinti szűrés. Ajánlatkérő adatlapunkat kitöltve van lehetősége konkrét lakásokra ajánlatot kérni. Egy ajánlatkérésben maximálisan 15 lakás jelölhető meg.

Mit tartalmaz a lekért ajánlat?

Kiválasztott lakások adatait, árait, projekt átadási határidőt, fizetési konstrukciót, elérhető tárolók, teremgarázs-beállóhelyek árait.

Van-e lehetőség a projekt helyszínek személyes bejárására?

A projektek kivitelezési fázisától függően tudunk lehetőséget biztosítani személyes bejárásra. Pontosabb információt értékesítési tanácsadóinktól tud kérni.

Milyen fizetési ütemezéssel tudok lakást vásárolni?

Regisztrációs szerződés aláírásakor:

  • Regisztrációs díj – regisztrációs szerződés megkötésekor: bruttó 2.000.000,- Ft,

  • A regisztrációs díj a későbbiekben beleszámít a vételárba.

  • Előszerződés aláírásakor az addig befizetett regisztrációs díj kiegészítése a teljes bruttó vételár 20%-ára.

  • Jogerős használatbavételi engedélyt követően 15 napon belül: a teljes bruttó vételár 80%-a mínusz 100.000 Ft.

  • A társasház albetétesítésekor: bruttó 100.000 Ft.

Hogyan foglalhatok Önöknél lakást?

Lakás foglalására a regisztrációs szerződés megkötésével és a regisztrációs díj befizetésével van lehetőség.

Hogy történik a regisztrációs szerződéskötés?

A lakás kiválasztása után, értékesítési tanácsadónk részére – kiemelten GDPR-konform módon, a szükséges nyilatkozatok megtétele után – kell átadni a vevő(k) szükséges személyes adatait. A regisztrációs szerződés elkészüléséről értékesítési tanácsadónk értesíti, a szerződés aláírására, előre egyeztette időpontban, személyesen kerül sor a LIVING Értékesítési Irodában. A regisztrációs szerződés és a fizetési ütemezés melléklet 4 példányban kerül aláírásra. A regisztrációs díj beérkezésekor, a fejlesztő értesíti a vevő(ke)t, hogy a LIVING Értékesítési Irodában átveheti(k) a fejlesztő által is aláírt, vevői példányt.

Kaphatok-e szerződés mintát szerződéskötés előtt?

A kivitelezés fázisától, a finanszírozás módjától, illetve az egyedi igényektől függően a szerződések olyan mértékben térhetnek el egymástól, hogy lehetetlenné teszik minta szerződések elküldését a vevő(k) részére. Az elkészült szerződéstervezetet e-mailben küldjük el vevőinknek, a szerződéskötést megelőző 5 munkanapon belül, véleményezésre.

A regisztrációs szerződés aláírására kizárólag személyesen van lehetőség?

Igen, személyes megjelenés szükséges, speciális esetekben meghatalmazott útján történő aláírásra tudunk lehetőséget biztosítani.

Van-e lehetőség arra, hogy meghatalmazott írja alá helyettem a szerződést?

Igen, a meghatalmazó és meghatalmazott személyes adatainak rendelkezésre bocsátása után, jogi irodánk elkészíti az ügyletre vonatkozó meghatalmazást. A meghatalmazás eredeti, aláírt példányainak a regisztrációs szerződéskötéskor rendelkezésre kell állniuk a helyszínen.

A regisztrációs szerződés aláírása után mennyi idővel kell elutalnom a regisztrációs díjat?

A regisztrációs díjat a regisztrációs szerződés aláírásával egyidejűleg szükséges elutalni. A regisztrációs díjnak a regisztrációs szerződés aláírásától számított 24 órán belül meg kell érkeznie a fejlesztő bankszámlájára.

A regisztrációs díjat fizethetem-e készpénzben?

Nem, a regisztrációs díj befizetésére kizárólag banki átutalással van lehetőség. Kivételes esetekben lehetőséget biztosítunk bankfiókban történő készpénzes befizetésre.

A regisztrációs díj foglalónak számít?

Igen, a befizetett regisztrációs díj foglalónak számít.

A regisztrációs szerződéskötést követően mennyi időn belül kerül sor az előszerződés aláírására?

Az előszerződés aláírására – projekt műszaki készültségének függvényében – a regisztrációs szerződés aláírásától számított 30-120 napon belül kerül sor.

A szerződéskötéssel kapcsolatos költségek a vevőt terhelik?

Lakásaink ára tartalmazza az ügyvédi költségeket. A későbbi szerződésmódosításokkal kapcsolatosan felmerülő költségeket szerződéseink tartalmazzák.

Kivel fogom tartani a kapcsolatot a regisztrációs szerződés aláírását követően?

Jogi irodánk, a folyamatszervezés vagy a műszaki területért felelős kollegánk fogja keresni mindig a következő lépéssel kapcsolatban.

2. Műszaki folyamatokkal kapcsolatos kérdések

Mit jelent a műszaki módosítás?

Minden olyan, a lakást érintő változtatás, ami a lakást a vevő igényeihez igazítja. Az előszerződés során, a szerződéshez csatolt műszaki tájékoztatóban szereplő témakörökben élhet változtatással. A lista nem teljeskörű. Személyes/email egyeztetés során pontos igénye alapján tudunk válaszolni.

Milyen módosításokkal élhet a Vevő?

Két alkalommal hívjuk fel Vevőket egyeztetésre: 


  • Első alkalommal a nem látszó igényeket: gépészeti, elektromos és építészeti változtatásokat érintően. A projekt műszaki leírása tartalmazza az elérhető módosítások körét. (Alaprajzi módosítás tárgyköre)

  • Második alkalommal a látszó igényeket egyeztetjük, ekkor a burkolatok, csaptelepek, szaniterek, ajtók, elektromos szerelvények kerülnek egyeztetésre, kiválasztásra. (Anyagfelhasználás tárgyköre)


A konzultációk tárgykörönként egy-egy alkalommal díjmentesek, az egyeztetések időtartama legfeljebb 60 (hatvan) perc.

Mennyibe kerülnek az általam kért változtatások?

Minden esetben egyedi árajánlatot készítünk, ami tételesen tartalmazza a változtatási igényeket. A szükséges módosított szakági tervek (építészet, elektromosság, gépészet) elkészítésének díja pedig szakáganként 25.000,-Ft + hatályos jogszabály szerinti ÁFA.

Kaphatok-e a módosításokhoz árlistát?

Árlistát nem küldünk ki. A módosítási igényekről minden esetben ajánlatot készítünk, ebben megtalálhatóak az egységárak. Burkolatok, csaptelepek, szaniterek árairól a bemutatótermünkben tudunk tájékoztatást adni.

Lehet-e csökkentett műszaki tartalommal átvenni a lakást?

Nem lehetséges. Csak 100%-os készültségű lakásokat adunk át.

Milyen gyengeáramú hálózat van kiépítve a lakásban?

Az épületben 2 szolgáltató építi ki a hálózatát. A Vodafone és a Telekom. Az épületen belül a lakásokig optikai-, a lakásokon belül minimum CAT5-e UTP típusú vezeték kerül beépítésre

Kérhetek-e gipszkarton álmennyezetet?

A lakás műszaki tartalmába nem tartozik bele az álmennyezet (kivéve a szükséges gépészeti eldobozolásokat), az álmennyezet készítése mennyezet fűtés/hűtés esetén utólag is tilos.

Kád van betervezve a lakásomba, lehet-e kérni zuhanytálcát vagy épített zuhanyt?

Az alaprajzi módosítások egyeztetése során lehet kérni a cserét. Az anyagfelhasználás (burkolat/szaniter) választása során már nem.

Lehet-e kérni a riasztó alapcsövezését?

Igen. A védőcsövekbe behúzókábel is kerül. (A behúzókábel nem alkalmas a riasztó vezetékelésére.)

El lehet-e hagyni a wc-t tartalmazó helyiség és a nappali közötti 2. ajtót?

Nem lehetséges. Az OTÉK (Országos Településrendezési és Építési Követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet 99.§ 7. pont) előírásait az eljáró hatóság megköveteli.

Lehet-e módosítani a homlokzati nyílászárót?

Nem lehet. Az épület egységes arculatának megtartása érdekében a homlokzati nyílászárókon nem lehet módosítani. (Sem méretet, pozíciót, nyitásirányt, színt, nyithatóságot)

Lehet-e elektromos teljesítménybővítést kérni?

Beruházótól nem. Ezt csak a majdani tulajdonos tudja igényelni a  Szolgáltatótól a lakás birtokbavétele után.

A mennyezeti hűtés/fűtés miatt hogyan lehetséges majd a mennyezeti lámpákat rögzíteni, illetve lehet-e bármilyen egyéb rögzítési pontot képezni a mennyezeten?

A mennyezeti lámpakiállások körül kb. 10-15 cm átmérőben mennyezeti hűtő/fűtő vezetékek nem kerülnek elhelyezésre, hogy a lámpatestek biztonságosan rögzíthetőek legyenek. Ahol mennyezeti hűtés/fűtés kerül kialakításra, ott egyéb mennyezeti rögzítésre nincs lehetőség.

Lehet-e a tervezett helyeken kívül mennyezeti/padló hűtés/fűtés kialakítását kérni?

A lakások és az épület hűtés/fűtés igényének meghatározása hőtechnikai méretezés alapján történt. A rendszer áttervezésére, átméretezésére nincs lehetőség.

Lehet-e oldalfali klíma kiépítését kérni?

Nem lehetséges. A betervezett mennyezethűtés hatékonyabban és gazdaságosabban lehűti a lakást.

Az elektromos elosztó dobozok (fűtési/hűtési osztók) áthelyezhetők-e?

Az elektromos elosztó dobozok, a mennyezeti fűtési/hűtési osztok és vezérlő egységük dobozainak áthelyezése a jelölt helyekről nem lehetséges.

Milyen radiátor kerül a fürdőszobába?

A fűtésről a padlófűtés gondoskodik. A fürdőszobákban a komfort növelésére elektromos törülközőszárítós radiátor kerül elhelyezésre.

A lakáshoz tartozó mérőberendezések, mérőórák a lakáson belül kerülnek-e elhelyezésre, amennyiben nem, akkor hol lesznek?

A lakáshoz tartozó mérőberendezések jellemzően a lakáson kívül kerülnek elhelyezésre a közlekedő folyosókon. A gépészeti mérő berendezések jellemzően a bejárati ajtó közelében lévő gépészeti mérőszekrényekben, bizonyos esetekben a fürdőszobában/wc-ben kerülnek elhelyezésre. Minden esetben rádiós leolvasási lehetőséggel. Az elektromos mérőórák pedig a folyosókon, csoportos mérőhelyen kerülnek elhelyezésre (zárt szekrényben).

Milyen redőny kerül beépítésre?

A lakások alapfelszerelése a beépített redőnytok és a redőnytokban található elektromos kiállás. Felárért elektromos működtetésű, alumínium redőnyt és kézi működtetésű szúnyoghálót rolós/pliszét rendelhet a belső anyagok kiválasztásával egyidőben. Kézi működtetésű redőny beépítése nem lehetséges. A redőnyözés és a szúnyoghálók felszerelése egy időben is történhet, vagy akár utólagosan is megoldható.

A motoros redőnyök irányítása távirányítóval/okosotthon applikációval lehetséges. Kapcsolóhely kiépítése nem lehetséges. A redőnypalást és a lefutók színe a homlokzati nyílászáró külső színével megegyező lehet.

A lakáshoz megvásárolt tárolóba lehet-e kérni plusz elektromos kiállásokat - lámpa, konnektor?

A tárolókon sem építészetileg, sem gépészetileg, sem elektromos szerelvények tekintetében módosítani nem lehet.

Lehet-e a határidőn túl módosítást kérni?

Az építkezés ütemtervének tartása érdekében, minden határidőn túli kérést visszautasítunk.

Meg lehet-e változtatni a hideg-/melegburkolat arányát? Lehet-e több/kevesebb falburkolatot kérni a vizes helyiségekben?

A hideg-/melegburkolat arányának módosítása nem lehetséges. Hideg padlóburkolat csak a vizes helyiségekbe (pl.: fürdő, wc, mosókonyha) kerül.  A vizes helyiségekben kérhető több (mennyezetig történő) burkolás. Alacsonyabb burkolás a kád és a zuhany környezetén kívül kérhető.  A változások összessége nem okozhatja a lakás vételárának csökkenését.

A nyíló beltéri ajtókat lehet kérni fal előtt- vagy falban futó kivitelben?

Egyik tolóajtó típus beépítése sem lehetséges.

A beltéri ajtók üvegezett vagy tele kialakításúak?

A beltéri ajtók alapesetben tele kivitelűek. A lakás belső anyagainak kiválasztása során lehetőség van a beltéri ajtókat a katalógusban szereplő üvegezett kivitelben kérni, külön felár ellenében.

Az ajtók alatti burkolatváltókat el lehet-e hagyni?

Csak abban az esetben hagyható el az ajtó alatti burkolatváltó, ha mind a kettő helyiségbe hidegburkolat kerül lerakásra. meleg- és hidegburkolat találkozása esetén erre nincs lehetőség, illetve melegburkolatú helyiségek ajtónyílásai esetében sem, mivel biztosítani kell a melegburkolat dilatációs mozgását.

Milyen színű lesz a falfestés, lehet-e a színen változtatni, lehet-e festés helyett tapétázást kérni?

A falak fehér festéssel készülnek. A falak színre festésére, tapétázására nincs lehetőség. Az új épületek „mozgása” miatt az átadás utáni első pár évben nem is ajánljuk ilyen munkák elvégzését.

Mi történik, ha megszűnik az egyik kiválasztott termék?

Amennyiben egy termék időközben kimegy a választékból, a LIVING erről tájékoztatja az ügyfelet, akinek ebben az esetben együttműködési kötelezettsége van a megfelelő csere mielőbbi megtalálásában és az árkülönbözet esetleges finanszírozásában.

Lehet-e saját/más vállalkozó által biztosított terméket beépíteni?

Nem lehetséges. Csak az eladó által kiadott katalógusunkban található termékek közül lehet választani. A külső beszállító által biztosított termékek minőségért, elérhetőségéért, beszállításáért nem tudunk felelősséget vállalni. Ilyen tételek beépítése az építkezés csúszásához vezethet.

Kaphatok-e plusz burkolatot?

Plusz/tartalék burkolatot tőlünk nem tud rendelni.

Lehet a mosdó alá szekrényt kérni?

A LIVING Service berendezési szolgáltatásának keretében van lehetősége szekrényt kérni.

Milyen burkolat kerül a folyosókra, erkélyekre?

A közös terekre és az erkélyekre/teraszokra a Beruházó választ burkolatot.

Miért kell a feláras tételek/változtatások teljes összegét befizetni?

Ezen tételeket az Önök személyes kérésére lesznek betervezve/beépítve a lakásába. Ezeket a Beruházónak előre meg kell rendelnie, mielőtt még Önök végszerződést kötnének a lakásra.

Mikor kell fizetni a feláras tételek/módosítások díját?

A szerződés érvénybe lépésétől számított 2 munkanapon belül.

Más is fizetheti a feláras tételek/módosítások díját?

Igen, de a  2017. évi LIII. törvény 7-10. § és 27. §-aiban előírt kötelezettség teljesítéséhez ÜGYFÉL – ÁTVILÁGÍTÁSI ADATLAP kitöltése szükséges, amiben a szerződő fél nyilatkozik a tényleges tulajdonosról.

Több tulajdonos esetén egyben/külön is fizethetik a feláras tételek/módosítások díját?

Igen.

Miért szükséges az előszerződés módosítása?

A rendelt feláras tételek/változtatások költsége beépül a lakás vételárába, így lehetnek ezek a tételek is 5% Áfások.

Az előszerződés módosításnak van-e ügyvédi költsége?

Ügyvédi költség nincs, a kiküldött ajánlatban adminisztrációs díjat számítunk fel. Valamint Letétkezelő esetén letétkezelői díjat.

Mi az a letétkezelői díj és miért van rá szükség?

Az eladó nem gazdasági társaság, hanem befektetési alap, az Eladó letétkezelőjeként a Kereskedelmi és Hitelbank Zártkörűen Működő Részvénytársaság (Letétkezelő) jár el, a befektetési alap ingatlanértékesítése esetén a kollektív befektetési formák befektetési és hitelfelvételi szabályairól szóló Korm. rendelet 38. § (3) bekezdése szerinti a Letétkezelő beleegyezése szükséges (Letétkezelői Hozzájárulás), az előszerződés módosításához is szükséges Letétkezelői Hozzájárulás, amelynek díját – amennyiben a módosítás a Vevő kezdeményezésére vagy a Vevő érdekkörébe tartozó okból (beleértve a Vevő Módosításai miatt szerződésmódosítást) szükséges – a Vevő köteles viselni. A letétkezelő valamennyi szerződés felett jogi-számszaki kontrollt gyakorol, és azokat ellenőrzi is, hiba esetén jelezve azt.

Nem tudok megjelenni a műszaki átadáson/birtokátruházáson, illetve a szerződésmódosítás aláírásakor, mit tehetek?

Ön helyett meghatalmazással más is részt vehet a műszaki átadáson/ birtokátruházáson, aláírhat szerződésmódosítást. Ehhez 2 tanú által aláírt meghatalmazás kell, amiben benne van az adott ingatlan pontos megnevezése, és a meghatalmazás tárgya.

Mikor lehet először megtekinteni a lakást?

Az épület előre meghatározott készültségi fokának elérése után (bezárt épület, esztrich beton és vakolás elkészülte). A beruházó 1 bejutási lehetőséget biztosít. Az időpontról tájékoztató levelet és e-mailt küldünk.

Mikor lesz a műszaki átadás?

A szerződésben vállalt határidőig kerül sor a műszaki átadásra. A pontos időpontról mindenkit megfelelő időben levélben és e-mailben értesítünk.

Műszaki átadásra mennyi idő van?

A műszaki átadásra (ingatlan szemrevételezése, jegyzőkönyvek aláírása) 45 perc áll rendelkezésére.

Mikor kell kifizetni a lakás vételárát?

Az adásvételi szerződésben rögzített határidőn belül kell eleget tennie a fizetési kötelezettségének. Ez egy relatív dátumhoz (használatbavételi engedély rendelkezésére állásához) viszonyított határidő. Az épület használatbavételi engedélyének kiadásának tényéről minden leendő tulajdonost kiértesítünk levélben és e-mailben.

Mikor lehet birtokba venni a lakást?

A szerződésben vállalt összes fizetési kötelezettség (a rendkívüli közös költséget is figyelembe véve) befizetése után 15 munkanapon belül, beépített bútor rendelése esetén 60 napon belül birtokba adjuk a lakását.

3. LIVING Service szolgáltatásokkal kapcsolatos kérdések

Mennyivel a birtokbaadás előtt szükséges döntenem arról, hogy szeretnék-e élni a beépített bútor rendelésének lehetőségével?

A projektfejlesztés megfelelő szakaszában értesítjük Önt a beépített bútorokkal kapcsolatos konzultációs és rendelési lehetőségekről. A beépítettnek minősülő bútorok a lakás vételárát növelik, így ezek 5%-os áfa tartalommal vásárolhatóak meg, az előszerződés módosításával.

Milyen beépítettnek minősülő bútorokat választhatok, melyek a lakás vételárát növelik, és 5%-os áfa tartalommal vehetők igénybe? Mi számít beépített bútornak?

Az alábbi beépített berendezési csomagokból lehet választani:


  • Konyhabútor beépített készülékekkel,

  • Gardróbszekrények, 

  • Előszobabútor.

Rendelhetek nem beépítettnek minősülő lakásberendezést is?

Igen, a LIVING Service igény szerint biztosítja a nem beépítettnek minősülő, mozgatható bútorok beszerzését, lakásba történő szállítását, helyszíni összeszerelését az előzetes lakberendezési konzultáció, majd megrendelés alapján, a meghirdetett stíluskoncepciók szerint. A mozgatható bútorok áfa tartalma 27%, és ezek kulcsátadás után kerülnek a lakásba, a bútorokat, karnisokat beszerelve, a lámpákat, mosógépet bekötve adjuk át. 


Mozgatható bútorcsomag tartalma:

  • Kanapé, 

  • Dohányzóasztal

  • Nappali bútor

  • Étkezőasztal + székek

  • Ágy és éjjeli szekrények

  • Karnis + függönyök

  • Lámpák

  • Kiegészítők

  • Mosógép

Mennyi áfa fizetendő a bútorok után?

A projektfejlesztés megfelelő szakaszában, előszerződés-módosítással rendelt beépített bútorok áfa tartalma, melyek a lakás birtokbaadásáig kerülnek az ingatlanba (lásd 2. pontban) 5 %, míg a mozgatható bútorcsomag után (lásd 3. pontban szereplő tételek) 27% áfa fizetendő.

Mikor kell kifizetni a berendezéseket?

A szerződéskötés után 2 nappal.

Mikor kerülnek be a bútorok a lakásba?

A beépített bútorok a birtokbaadásig, a mozgatható bútorok pedig a kulcsátadás után kerülnek be a lakásba.

Mit jelent a független műszaki ellenőrrel folytatott műszaki átadás-átvétel szolgáltatás?

A műszaki átadás-átvétel az előszerződésben szereplő határidő szerint zajlik, mely során az esetleges hiányokról, hibákról jegyzőkönyv készül. LIVING Service választható szolgáltatásainak részeként 75.000 Ft + áfa díjfizetés ellenében független műszaki ellenőrt biztosítunk, aki felülvizsgálja a lakást, és listát készít az esetleges hibákról. A jegyzőkönyvben szereplő hibák javítását a birtokbaadásig a kivitelező vállalja.

Mit nyújt a hitel és biztosításközvetítői szolgáltatás?

Hitel- és biztosításközvetítő partnerünk tanácsadási szolgáltatásának igénybevételével gyorsan és hatékonyan, díjmentesen juthat hasznos információkhoz, objektív képet kaphat hitelfelvételi, családi otthontámogatási és biztosítási lehetőségeiről, ezáltal sorban állás nélkül, időt megtakarítva válogathat a konstrukciók közül.

Hogyan zajlik a hitelközvetítés folyamata?

A hitelközvetítés folyamata az alábbi lépésekben zajlik: 


  1. Igényfelmérés, hitelképesség vizsgálata, előzetes tájékoztatás, banki/jogszabályi előírásoknak való megfelelés előszűrése, ajánlatadás, bank választás

  2. Hitelkérelem benyújtásához szükséges teljes dokumentáció összeállítása, benyújtása a bankhoz

  3. Banki hitelbírálat

  4. Banki hitelszerződés

  5. Hitelfolyósítási feltételek beszerzése és folyósítás

Mennyibe kerül a bérbeadási szolgáltatás?

A szolgáltatás díja 1 havi bruttó bérleti díj.

Mit tartalmaz a bérbeadási ingatlanközvetítői szolgáltatás?

Szolgáltatáscsomagunk tartalma: 


  • Tájékoztatás: Felvázoljuk az ingatlan bérbeadásának lehetőségeit.

  • Hirdetésfeladás: Lakását releváns online felületeken hirdetjük meg.

  • Informálás: Tájékoztatjuk a potenciális érdeklődőket az ingatlan paramétereiről és a bérleti feltételekkel kapcsolatban.

  • Kapcsolattartás: Segítünk az Ön és az érdeklődők közötti hatékony kommunikációban.

  • Megtekintés: Megszervezzük az ingatlan személyes, helyszíni bemutatását.

  • Árajánlatok: Eljuttatjuk Önhöz az érdeklődők által adott ajánlatokat.

  • Tárgyalás: Részt veszünk a bérleti szerződés feltételeinek letárgyalásában.

Mi a különbség a bérbeadási szolgáltatás és az ingatlankezelési (property management) szolgáltatás között?

A bérbeadói ingatlanközvetítői szolgáltatás az ingatlan legideálisabb bérlőjének megtalálásában segít a lehető legoptimálisabb áron, összeköti az érdeklődőt a tulajdonossal. A tevékenység a bérleti szerződés feltételeinek letárgyalásával zárul.


Az ingatlankezelési szolgáltatás egy ennél jóval komplexebb szolgáltatás, ami az ingatlan teljeskörű üzemeltetésére szolgál, és az alábbiakat tartalmazza:


  • Szerződés-ügyintézés: Elkészítjük, leegyeztetjük a bérleti szerződést, eljárunk annak megkötésében.

  • Közjegyzői okirat: Megszervezzük a közjegyzői okirat elkészítését és aláíratását.

  • Leltár, fotódokumentáció: Az ingatlan átadásakor és átvételekor részletes dokumentációt készítünk.

  • Mérőállások: Rögzítjük az induló és záró mérőállásokat, valamint folyamatosan ellenőrizzük azok állását és a beérkező közműszámlákat.

  • Fizetéskoordináció: Intézzük a bérleti díjak, a kauciók és a közüzemi díjak időszerű beszedését.

  • Kapcsolattartás: Folyamatosan tartjuk a kapcsolatot bérlőivel.

  • Lakásellenőrzés: Időszakos lakásellenőrzéseket végzünk, felügyeljük a lakás állapotát.

  • Hibajavítások: Bejelentjük, és javíttatjuk a garanciális hibákat.

  • Karbantartás, átalakítások, felújítások: Végezzük a szükséges karbantartási, átalakítási, felújítási munkálatok pályáztatását és lebonyolítását.

Mennyibe kerül az ingatlankezelési szolgáltatás?

A szolgáltatás díja a bruttó havi bérleti díj 12%-a.

Milyen típusú lakások értékesítésével fordulhatok a LIVING Service-hez?

Legyen szó LIVING által fejlesztett vagy egyéb budapesti használt lakás értékesítéséről, szakértő ingatlanközvetítő partnerünk vállalja meglévő ingatlana értékesítését.

Milyen előnyökkel jár, ha meglévő lakásának értékesítését ingatlanközvetítő partnerünkre bízza?

A LIVING Service külső szakértő közreműködésével hozzájárul, hogy a lehető leggyorsabban és a lehető legmagasabb áron tudja értékesíteni meglévő ingatlanát. 


Ingatlanközvetítő partnerünk által biztosított előnyök:


  • Gyors ingatlanfelmérés, személyes konzultáció

  • Professzionális ármeghatározás, piaci összehasonlító elemzés alapján

  • Személyre szabott szerződéses konstrukció

  • Teljeskörű ingatlanmarketing, alaprajz, professzionális fotók és videók készítése

  • Páratlan méretű ügyfélkör

  • Együttműködés egyéb ingatlanközvetítőkkel, hálózatokkal a hatékonyabb értékesítés érdekében

  • Az eladást támogató jogi háttér

  • Folyamatos tájékoztatás

  • Az ingatlan tulajdoni lapjának beszerzése

  • Energetikai tanúsítvány megrendelése

  • Adásvételi szerződés előkészítésében való aktív részvétel, együttműködve az okiratszerkesztő ügyvéddel

4. Szerződéskötéssel és jogi folyamatokkal kapcsolatos kérdések

Milyen lépésekből áll a szerződéskötés folyamata?

  1. Regisztrációs szerződés

  2. Adásvételi előszerződés

  3. Adásvételi előszerződés 1. számú módosítása (műszaki alaprajzi módosítás) - opcionális

  4. Adásvételi előszerződés 2. számú módosítása (műszaki anyagfelhasználási módosítás) - opcionális

  5. Adásvételi előszerződés 3. számú módosítása (beépített bútor módosítás) - opcionális

  6. Adásvételi végszerződés

Miként: hol és mikor kerül sor az előszerződés és az adásvételi szerződés aláírására?

Az adásvételi elő-, illetve végszerződés tervezett konkrét idejéről a LIVING előzetesen kellő időben tájékoztatja emailen keresztül a vevőket. A vevőket értesítő email a LIVING-től minden esetben valamennyi projekt tekintetében a központi szerzodes@living.hu elektronikus levelezési címről érkezik. Amennyiben a szerződési szándék vevői oldalon a lakóprojekt kivitelezését követően alakul ki, úgy lehetséges, hogy egyes szerződéses szakasz(ok) – üzletpolitikai és jogi mérlegelést követően – mellőzésre kerül(nek): például adásvételi előszerződés; tehát a vevők ez esetben ezt a szakaszt átugorva egyből adásvételi végszerződést kötnek. 


Fontos, hogy az adásvételi végszerződés megkötésére kizárólag a lakás műszaki átadása után van lehetőség.


A szerződéskötésre a LIVING Értékesítési Irodán: a 1134 Budapest, Klapka utca 8. szám alatt, a Kassák Passage lakóház földszinti, közterületről közvetlenül is elérhető helyiségében kerül sor.

Meddig tart a szerződéskötés, miként tervezzek?

Főszabály szerint a szerződéskötéses folyamat másfél óra alatt végezhető el.

Mire számíthatok, adott napon belül milyen idősávban zajlik a szerződéskötés?

Napon belül munkaidőben: 9:30-16:30 között zajlanak a szerződéskötések.

Mikor kapom kézhez az aláírt szerződésemet és kapcsolódó dokumentumokat?

Az adásvételi előszerződéseket letétkezelői banki záradékolásra, az adásvételi végszerződéseket pedig letétkezelői banki záradékolásra és földhivatali érkeztetésre küldjük meg. Ezt követően az elkészült vevői szerződéses csomagokról e-mailben értesítjük ügyfeleinket. Azok a LIVING Értékesítési Irodában személyesen, vagy meghatalmazott útján átvehetőek. Külön kérés alapján postai úton juttatjuk el a csomagot.

Mikor kerül sor az előszerződés módosítására?

A projekt előrehaladtával kellő időben küldjük meg Ügyfeleink részére a módosítással kapcsolatos információkat. Megküldjük a szükséges tervrajzokat és megjelöljük azt az idő intervallumot, amikor lehetőség nyílik a műszakis Kollégáinkkal személyes találkozó keretében egyeztetni a módosítandó tételeket. A találkozót követően műszakis Kollégánk elkészíti a módosított alaprajzokat és kapcsolódó árajánlatot, majd ennek elfogadása esetén a Jogi Iroda munkatársa előkészíti a szerződésmódosítást, amely a LIVING Értékesítési Irodán aláírásra kerülhet.

Hol érhetem el az adatkezelési tájékoztatót?

A LIVING általi szerződéskötéses folyamatokhoz kapcsolódó adatkezeléssel összefüggő kérdésekben a vevők részletes tájékoztatáshoz juthatnak a honlapon elhelyezett adatkezelési tájékoztatókból: https://living.hu/hu/landing/adatkezelesi-tajekoztato

Mit kell magammal vinnem a szerződéskötésre?

A pénzmosás, illetve a terrorizmus finanszírozásának megelőzésére szolgáló jogszabályok okán az előszerződéskötésre kizárólag érvényes igazolványai (személyazonosító igazolvány, vagy útlevél, vagy vezetői engedély és lakcímet igazoló hatósági igazolvány) birtokában, azok felmutatását és átadását követően kerülhet sor. 


Amennyiben a vevői oldalon nem természetes személy, hanem jogi személy (vállalkozás, cég) fog szerepelni, úgy az adásvételi szerződés megkötésének előfeltétele a vevői cég szerződéskötés napjától számított 15 napnál nem régebbi hiteles cégkivonatának egy példánya. A hiteles cégkivonatot a Jogi Iroda mind papír alapon, mind elektronikus formában elfogadja. Papír alapú cégkivonatot vevői kérésre bármely közjegyző ki tud állítani. Elektronikus kivonat esetében kérjük tájékozódjon például az alábbi honlapon: https://ceginformaciosszolgalat.kormany.hu/ceginformacio-elektronikus-uton. Szükséges egyben a vevői jogi személy törvényes képviseletében eljáró, a szerződést személyében aláíró személy közjegyző által készített hiteles aláírási címpéldánya, vagy az ezzel egyenértékű ügyvéd által készített aláírás-minta egy eredeti példánya. Az eredeti, papír alapú okiratokat (cégkivonat, aláírási címpéldány, vagy aláírás-minta) a Jogi Iroda munkatársai a vevőtől elkérik és az ügy aktájában megőrzik.


Az adásvételi végszerződés esetében fenti igazolványokon túlmenően, a Nemzeti Adóhatóság felé a vagyonszerzési illetékre vonatkozó nyilatkozat megtétele körében, szükséges az adóigazolvány felmutatása és átadása ügyletkötést megelőzően.

Sajnos az adókártyámat elvesztettem/megrongálódott és azóta sincs új, mi a tennivaló?

Amennyiben a vevő az adókártyájával fizikailag nem rendelkezik, úgy az illetékes adóhatóság erre irányuló kérelemre kibocsát az adózó részére az adóazonosító jelről igazolást. Ez esetben az eredeti adóhatósági igazolást fogadjuk el, amit másolat készítését követően a vevő visszakap.

Nem rendelkezem magyar adóazonosító jellel, mit kell tenni ebben az esetben?

Amennyiben a vevő nem magyar állampolgár és az adóhatóság nem generált részére adóazonosító jelet, akkor annak a ténynek a megjelölését szükséges jelezni eladó részére, hogy a vevő adóigazolvánnyal nem rendelkezik. Ez esetben a vevőnek erre a tényre szükséges felhívni az eladó figyelmét.

Nem fogok tudni személyesen megjelenni ez eladó által írt szerződéskötési időpontban, mi történik ilyenkor?

Amennyiben a vevő személyes megjelenésében gátolva van a szerződéskötés időpontjában, úgy lehetőség nyílik, hogy a vevő ügyleti meghatalmazott igénybevételével járjon el. Az ilyen jellegű vevői igényt mindig a szerződéskötést megelőzően, írásban szükséges jelezni a szerzodes@living.hu email címre, hogy a meghatalmazáshoz szükséges szerkeszthető okiratmintát a Kollégák meg tudják időben küldeni a vevő részére. Kizárólag az általunk biztosított – joghatás kiváltására a gyakorlatban is alkalmas – törzsszöveget tartalmazó meghatalmazásokat fogadunk el. Az adásvételi előszerződésre szóló meghatalmazást az adásvételi végszerződés kötésénél nem használható fel, a két szerződéses folyamatra külön-külön meghatalmazás szükséges. A meghatalmazást a vevő által megbízott ügyvédnek ellenjegyeznie szükséges.

Nem beszélek magyarul, fordítóprogramot használok, hogy fog történni a szerződéskötés?

Amennyiben a vevő magyar nyelven írni-olvasni nem képes, úgy minden esetben szükséges, hogy a vevő gondoskodjon a LIVING-gel történő valamennyi kommunikáció során, így a konkrét jogügyletet megelőzően is tolmácsról. A LIVING nem jár el annak érdekében, hogy tolmács álljon a vevők rendelkezésére és nem tesz javaslatot a tolmács személyére. Kötelező tolmács jelenléte a szerződéskötés teljes folyamata során, a tolmács fordítja le a szerződést és annak kísérő iratait. Tolmács hiányában szerződéskötésre nem kerül sor és a LIVING akként kezeli, hogy a vevő felróható és szerződésszegő módon nem tett eleget szerződéskötési kötelezettségének.

Vagyonszerzési illeték kapcsán illetékkedvezményt / illetékmentességet kérek, tudják ezt intézni?

Előszerződés esetében a válasz:


  1. Az előszerződés alapján a szerződő felek egy későbbi szerződéskötésre – az adásvételi végszerződésre – vállalnak kötelezettséget. Az előszerződés – ellentétben az adásvételi végszerződéssel – nem kerül benyújtásra a földhivatalhoz és nem kerül be a Nemzeti- Adó és Vámhivatalhoz sem. Ebből kifolyólag a vevők által fizetendő vagyonszerzési illeték körében még idő előtti és nincs relevanciája az esetleges vevői illetékkedvezmény- vagy mentesség megjelölésének.


Adásvételi végszerződés esetében a válasz:


  1. A LIVING az adásvételi végszerződés megkötését megelőzően valamennyi vevő részére megküldi a vagyonszerzési illetékre vonatkozó Adatbekérő okiratot, amely az alapját fogja képezni a szerződéskötésre előkészített, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által rendszeresített B400 nyomtatványnak. A végleges adásvételi szerződés kötelező mellékletét képezi a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által rendszeresített B400 jelű adatlap, amely a visszterhes ingatlan átruházások esetében a vagyonszerzési illeték megfizetésére kötelezett nyilatkozatát tartalmazza. Az adatlapot a vevőnek ellenőriznie és aláírnia szükséges. Felhívjuk szíves figyelmét, hogy az ügyfelek vagyonszerzési illetékének ügyintézése nem képezi a szerződéskötési folyamat részét, így a vagyonszerzési illeték optimalizálása körében a LIVING, illetve Jogi Iroda nem nyújt tanácsadást. E körben célszerű, ha ügyletkötést megelőzően a vevők szakemberrel egyeztetnek.

Már kaptam szerződéskötésre időpontot, de a szerződéstervezetet még nem, azt mikor fogom megkapni?

Az első a szerződéskötés konkrét időpontját megjelölő kiértesítő emailt, egy további követi, főszabály szerint 5 (öt) munkanappal a szerződéskötést megelőzően. Ennek az emailnek a mellékletét képezi az adásvételi előszerződés/adásvételi végszerződés véglegesített (személyes és pénzügyi adatokat tartalmazó) tervezete. A tervezeteket adatvédelmi okból a LIVING titkosítva küldi meg, amely kóddal oldható fel.

A szerződéstervezetre tett kérdéseim, észrevételeim körében mikor számíthatok válaszra?

A központi levelezési címre (szerzodes@living.hu) megküldött vevői kérdéseket, észrevételetek folyamatosan dolgozzák fel a Kollégák és arra igyekeznek mielőbb válasszal szolgálni. Ha valamely kérdéskörben nem sikerül a szerződéskötés időpontja előtt végső megoldásra jutni, akkor a helyszínen, szerződéskötéskor szóban válaszolnak. A szerződéskötésre szánt idő elégséges ahhoz, hogy egyes kérdéskörök szóban is áttárgyalásra kerülhessenek.

A megjelölt időpontban nem kívánok szerződést kötni, mert nem alkalmas nekem, mire számíthatok ez esetben?

Amennyiben a szerződéskötésre felhívott időpontban a vevő nem tud megjelenni, és távolmaradását a szerződéskötést megelőző 24 (huszonnégy) óra előtt nem jelzi írásban, vagy jelzi, de elfogadható okát távolmaradásának nem adja, vagy a megjelölt időpontban történő szerződéskötést ellehetetleníti azzal, hogy a szerződés előkészítő szakaszban egyáltalán nem, vagy nem kellő időben ad információt (pl.: finanszírozás, saját erő-bankkölcsön összege, folyósító bank megjelölése stb.), úgy a vevő az új időpontban történő szerződéskötéssel összefüggő alkalmanként 60.000,-Ft + ÁFA összegű költséget köteles viselni.

Saját hibámon kívül korábban nem tudtam minden a szerződéskötéshez szükséges információt küldeni, csak részleges adatszolgáltatást végeztem, tudom még pótolni a hiányzó adatokat?

Amennyiben a Jogi Iroda által a szerződéskötést megelőzően küldött email konkrét hiányzó adatot, okiratot jelöl meg, a vevő köteles azt haladéktalanul, még a szerződéskötési időpontot megelőzően rendelkezésre bocsátani. Hiányzó adat és/vagy okirat az szerződés véglegesítését akadályozza.

Nem egyezik az előszerződésem szövege a megküldött adásvételi végszerződés szövegével, miért van ez?

Az adásvételi végszerződés az adásvételi előszerződés tartalmával nagyrészt egyező, hiszen a felek az előszerződésben a végszerződés lényegi feltételeiről már megállapodtak. Eltérések adódhatnak abból, hogy a szerződések joghatása eltérő – az előszerződéssel a felek egy későbbi szerződéskötésre, míg az adásvételi végszerződéssel ingatlan tulajdonjogának átruházására vállalnak kötelmet – illetőleg az előszerződést nem lehet a földhivatalhoz benyújtani, míg az adásvételi szerződés az alapját fogja képezni a földhivatali eljárásnak. E körben jogszabályok rendezik, hogy milyen tartalmi követelményeknek szükséges, hogy megfeleljen az adásvételi végszerződés, amelyek az előszerződésben szükségtelenek lettek volna. Fentieken túlmenően projekt műszaki kivitelezésének előre haladta, engedélyek időközbeni beszerzése, valamint a jogszabályi változások, illetőleg a folyamatos fejlesztés okán a szöveg változtatására adhat okot.

Akadályoztatva vagyok az adásvételi végszerződés megkötésében, ezt jeleztem már eladó felé korábban, hány példány meghatalmazást vigyen a meghatalmazott?

Az adásvételi elő-, illetve végszerződés meghatalmazott útján történő aláírása esetében szerződéskötéskor a meghatalmazás 10 (tíz) eredeti példányának eladói, vagy Jogi Iroda képviseletében eljáró munkatársa részére történő átadása az adásvételi végszerződés megkötésének előfeltétele.

Az adásvételi elő- és/vagy végszerződés megkötésére szóló meghatalmazást tudom családon belül, kollégáimmal tanúztatni?

Adásvételi előszerződés esetén a LIVING a meghatalmazást kizárólag közjegyző által közokiratba foglalt, vagy ügyvéd által ellenjegyzett magánokirati formában fogadja el. Adásvételi végszerződés esetén a meghatalmazást kizárólag akkor fogadja el a földhivatal, ha az közjegyző által közokiratba foglalt, vagy ügyvéd által ellenjegyzett magánokirat. A meghatalmazást, mint jognyilatkozatot, így két tanú előtt nem lehet megtenni.

Találtam egy jó meghatalmazás mintát az interneten, azt elég, ha kitöltöm, igaz?

Mivel a formai-alaki követelményeken túlmenően a földhivatal tartalmilag is vizsgálja adásvételi végszerződés esetén a meghatalmazást, így szükséges, hogy a vevő a szerzodes@living.hu email címen keresztül még a szerződéskötést megelőzően időben jelezze, amennyiben meghatalmazott útján kíván eljárni, mivel az kizárólag a Jogi Iroda által rendszeresített és aktualizált meghatalmazás minta alkalmazása mellett lehetséges. Lényeges információ, hogy LIVING kizárólag a földhivatali bejegyzésre alkalmas, szerkeszthető meghatalmazás minta vevők részére történő rendelkezésre bocsátását intézi, annak ügyvédi, illetve közjegyzői ellenjegyzése során a Jogi Iroda nem működik közre, így azt a vevőknek szükséges még az ügyletkötés időpontját megelőzően intézniük a vevő által megbízott ügyvéd közreműködésével, vagy közjegyző előtt.

Szerződéskötést követően saját példányt szerződésből fogok kapni?

Az adásvételi szerződés aláírási rendje az alábbiak szerint alakul: a vevő oldal az Értékesítési Irodán az eljáró Jogi Iroda képviselői előtt, majd az eladói oldal és végül az eljáró ügyvéd ellenjegyzi a dokumentumot. Ezt követően pedig a LIVING gondoskodik arról, ha a projektben letétkezelői bank is érintett (így például: Kassák Terrace, Le Jardin), hogy adásvételi szerződések a letétkezelői bankhoz továbbításra kerüljenek, hogy azok letétkezelő banki jóváhagyása és záradékolása megtörténhessen. Ezt követően tud saját példányt kapni a vevői oldal.

A megküldött, a vételár finanszírozására vonatkozó adatbekérőt korábban visszaküldtem, de abban most változás lenne, mit tegyek?

Az adásvételi szerződés vételár megfizetésére vonatkozó részét a Jogi Iroda a LIVING által a vevők részére megküldött és a vevők által feltöltött finanszírozásra vonatkozó adatbekérésre alapozza. A finanszírozásra vonatkozó adatok vevők általi visszaküldési határidő letelte után további, szerződéses adat, vagy a finanszírozás módját érintő esetleges vevői módosítási kérés esetén, a vevő alkalmanként 60.000,- Ft + ÁFA díjat köteles megfizetni.

Milyen módon tudom megkapni a letétkezelő által is záradékolt szerződéses példányomat?

Amennyiben letétkezelő bank is közreműködik a jogügylet (adott lakóprojekt) során, abban az esetben a letétkezelő bank által záradékolt, valamennyi szerződő fél által aláírt, illetőleg ügyvéd által ellenjegyzett eredeti adásvételi szerződés, valamint az ahhoz kapcsolódó kísérő iratok példányait a vevők személyesen, vagy meghatalmazott útján vehetik át az Értékesítési Irodán munkanapokon 8:30-17:00 óra között. A vevőket a LIVING a szerzodes@living.hu emailről értesíti arról, hogy mely időponttól áll rendelkezésre személyes átvételre az adásvételi szerződés, illetve az ahhoz kapcsolódó kísérő iratok. Az iratokat postai úton is megkaphatják a vevők, amennyiben ezt kérik.

Van a Földhivatal felé bármilyen tennivalóm?

A letétkezelői záradékolást követően, a jogszabály által előírt 30 (harminc) napos határidőn belül a Jogi Iroda gondoskodik az adásvételi végszerződések illetékes Földhivatal részére történő személyes érkeztetéséről, vagy postázásáról. Adásvételi előszerződést nem szükséges érkeztetni a földhivatalban.

Mikor kell jeleznem, ha a saját erőn kívül más forrásból kívánom a vételárat finanszírozni?

A projekt azon fázisában, amikor az adásvételi szerződések előkészítésén dolgozunk, minden Ügyfelünktől e-mailben kérjük be a pontos finanszírozási adatokat, miszerint mekkora piaci hitel/CSOK+/LTP stb. összeg igénybevételével történik majd az utolsó vételár részlet rendezése és hogy mely hitelintézet finanszírozza ezt. Fontos, hogy kizárólag olyan pénzintézetet válasszon, amely a használatbevételi engedély kiadását követő legkésőbb 60 (hatvan) napon belül vállalja a hitel folyósítását.

Lakástakarékpénztári megtakarítással rendelkezem, ez önerőnek minősül?

Igen, a lakástakarékpénztári megtakarítás önerős teljesítésnek minősül.

Felhasználom a lakástakarékpénztári megtakarításom, milyen adatra van szükségük?

Amennyiben a vevő lakástakarékpénztári forrást is igénybe vesz a vételár megfizetése során, úgy kérjük, a vevő még a szerződéskötést megelőzően az alábbi adatokat írja meg a LIVING részére: a lakástakarékpénztár megjelölése, a vevői lakástakarékpénztári (lakáscélú) megtakarítás felhalmozott összege, a lakás-előtakarékossági szerződés száma, azonosítója; a lakás-előtakarékossági számla tulajdonosa, rendelkezési jogosultja; illetve kedvezményezettje (ha nem azonos a tulajdonossal). Amennyiben a lakás-előtakarékossági szerződés korábban zárásra került (pl.: felmondás), úgy az ezzel kapcsolatos a lakástakarékpénztár által kibocsátott záróiratot szkennelt formában a szerzodes@living.hu elektronikus levelezési címre megküldeni szükséges.

A hitelhez szükséges igazolásokat, dokumentumokat mikor és hol vehetem át?

A finanszírozó bank által kért dokumentumok szükségességét szíveskedjen tételesen jelezni a szerzodes@living.hu e-mail címen. Ezt követően az okiratokat elektronikus formában e-mailben vagy a papír alapú dokumentumokat a LIVING Értékesítési Irodában veheti át.

Amennyiben hitellel finanszírozom a vételárat, mikor és kivel egyeztethet az értékbecslőm időpontot?

A használatbavételi engedély kiadását követően van mód az értékbecslők fogadására, időpontot a muszaki@living.hu e-mail címen egyeztethet.

Több adásvételi végszerződést küldtek, tévedés történt?

Amennyiben a vevő gépkocsibeálló ingatlanegység mellett további ingatlanegységre (pl.: lakás, tároló) is szerződik, akkor a gépkocsibeálló ingatlanegység esetében külön okiratba foglalt adásvételi szerződést kötünk. Erre azért van szükség, mivel az ingatlan-nyilvántartásban, így időben előbb kerülhetnek feltüntetésre a vevők, mint tulajdonosok a lakások (és tárolók) tekintetében. A gépkocsibeálló az osztatlan közös tulajdonú teremgarázs részét képezi, így a teremgarázsok tulajdoni lapján az adott teremgarázs szint valamennyi tulajdonosát szerepeltetni szükséges. Az ingatlan-nyilvántartást vezető hatóság a Kormányhivatal földhivatali osztálya az ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény alapján a kérelmeket azok beérkezésének sorrendjében dolgozza fel, ezt hívják a rangsor elvének. Összegezve a teremgarázs tulajdoni lapján előreláthatóan számos elintézetlen kérelem – széljegy – lesz, azok egyesével történő végleges bejegyzéséig. Mivel az ingatlanegységek közül a lakás tulajdonjogának bejegyzésének minél előbbi időbeli lefutása elsődleges vevői érdek, ezért köt a LIVING külön adásvételi szerződést az egyes ingatlanegységek vonatkozásában. Lakások kapcsán a vevők önerőn felül bankkölcsönt, vagy akár állami támogatásokat is tipikusan igénybe vesznek, ebből a szempontból is elsődleges fontosságú a lakás ingatlanegység esetében a vevő mielőbbi földhivatali bejegyzése.

Kiskorú gyermekem lesz a vevő, mit kell tudnom jelen esetben?

Amennyiben a vevői oldalon kiskorú szerződő fél fog szerepelni, akkor az adásvételi előszerződéshez képest, további ügyintézést igénylő körülmény, hogy a végleges adásvételi szerződés megkötését főszabály szerint az illetékes gyámhatóságnak jóvá szükséges hagynia, annak földhivatali benyújtása előtt. Kiskorú vevő esetében a törvényes képviselők – szülők – kötelesek megjelölni és bejelenteni a LIVING-nek az ügyletkötést megelőzően, hogy a tulajdonszerzés a kiskorú vagyonának, vagy a szülők vagyonának terhére történik. Amennyiben a kiskorú ingatlanszerzése kizárólag a szülők vagyonából történik, ez esetben nincs szükség gyámhatósági jóváhagyásra. A gyámhatósági jóváhagyást a földhivatal vizsgálja és annak hiányában a vevő bejegyzését megtagadja. Amennyiben gyámhatósági eljárás szükséges, azzal kapcsolatosan a vevők képviseletét a Jogi Iroda nem látja el. A gyámhatósági eljárást a vevők személyesen, vagy a vevők által felkért ügyvéd közreműködésével kezdeményezhetik. Kiemelt figyelmet érdemel, hogy kiskorú vevő esetében nincs mód arra, hogy a vételárat bankkölcsönből és/vagy állami támogatásból fedezze a vevő; ez esetben kizárólag saját erős fizetést tud a szerződésben rögzíteni a LIVING. 14 év alatti gyermek esetén kizárólag együttesen a szülők tudnak aláírni a gyermek helyett, akinek megjelenése a szerződéskötésen nem szükséges. 14 év felett és 18 év alatt a gyermek saját nevében ír alá, azonban a szerződést a szülők együttesen, írásban hagyják jóvá, így mind a gyermek, mind a szülők részvétele nélkülözhetetlen ügyletkötésen.

Haszonélvezeti jogot szeretnék alapítani, mi szükséges ehhez?

A várományi jogos vevő egyidejűleg az adásvétellel haszonélvezeti jogot nem alapíthat. Kúriai jogegységi határozat alapján azt érvényesen kizárólag az eladó alapíthatná. Ezért nincs mód haszonélvezeti jogot alapítani. Természetesen, a teljes vételár megfizetését követően, a vevők nincsenek gátolva abban, hogy döntésüknek megfelelően haszonélvezeti jogot alapítsanak a tulajdonukba került ingatlanon akár ingyenesen, akár ellenérték fejében.

Az adásvételi végszerződésből kell adjak a bankomnak is, kapok majd plusz példányt?

Az adásvételi szerződésekből főszabály szerint minden vevő egy-egy példányt fog visszakapni. Az eladó automatikusan kiegészíti a példányszámot, amikor vevői érdekkörben felmerülő körülmény okán tudható, hogy a vevői oldalnak további eredeti adásvételi példányra lesz szükséges (így például: bankkölcsön igénybevétele esetén a hitelintézet részére stb.). Amennyiben az Ön esetében bármely jogszabály által rögzített speciális esetkör okán az adásvételi szerződés további eredeti példányára lesz szükség, célszerű, ha a vevő ezt előzetesen az értékesítési irodán keresztül jelzi, a kérés okának megjelölésével.

Nem vagyok uniós állampolgár, szükségem lesz kormányhivatali engedélyre?

Amennyiben a vevői oldal nem belföldi és nem európai uniós országbeli állampolgár, tehát harmadik országbeli külföldi, ez esetben az adásvételi szerződés megkötésének előfeltétele a tulajdonszerzésre vonatkozó illetékes Kormányhivatal engedélyező határozata. A kormányhivatali engedély azért az adásvételi végszerződés előfeltétele, mivel az engedély az adásvételi előszerződéssel is beszerezhető. A kormányhivatal külföldiek ingatlanszerzését engedélyező határozatának – amennyiben annak kibocsátására papír alapon került sor – egy eredeti, vagy közjegyző által hitelesített másolati példányát kötelező leadni a LIVING részére, mivel azt a földhivatal felé a vevő tulajdonjog bejegyzésére irányuló eljárásban be szükséges nyújtani. Amennyiben a kormányhivatal a külföldiek ingatlanszerzését engedélyező határozatát elektronikusan bocsátotta ki, úgy ezt a fájlt szükséges a LIVING részére email útján megküldeni. Érdemes figyelemmel lenni arra a hatósági gyakorlatra, hogy a kormányhivatal az illetékes helyi önkormányzat – Budapest XIII. kerület – tájékoztatása alapján megtagadja hozzájárulását, ha a vevők korábbi szerzés alapján, más ingatlan(ok) tulajdonával már rendelkeznek Magyarországon. Amennyiben kormányhivatali eljárás szükséges, azzal kapcsolatosan a vevők képviseletét a Jogi Iroda nem látja el. A kormányhivatali eljárást a vevők személyesen, vagy a vevők által felkért ügyvéd közreműködésével kezdeményezhetik.

Van kormányhivatali engedélyem, de változott az érintett ingatlanegységek helyrajzi száma, mi történik ilyenkor?

Amennyiben a nem belföldi és nem európai uniós országbeli állampolgár vevő a projekt olyan szakaszában szerzi be kormányhivatali engedélyét, hogy az abban megjelölt várható helyrajzi szám a későbbiek folytán változik, akkor a Jogi Iroda eseti jelleggel, az adott jogügyletre vonatkozóan elemzi, hogy a vevő tulajdonjogának ingatlan-nyilvántartási bejegyzése miként érhető el. Amennyiben ez a döntés értelmében nem mellőzhető, úgy a vevőnek el szükséges járnia a helyrajzi szám kormányhivatal által történő módosítása érdekében.

Ha kifizettem a vételárat, mi történik az eladói projektfinanszírozói terhekkel?

Az eladói – projektfinanszírozói – bank által az ingatlanra bejegyzett terhekkel kapcsolatos ügyintézést a Jogi Iroda intézi, ezzel kapcsolatosan a vevőknek tennivalója nincs. A terhekre vonatkozó törlési engedélyek banktól történő beszerzése, azok földhivatali érkeztetése eladói érdekkörbe tartoznak.

Cégemmel vásárlok, mit szükséges tudnom?

Amennyiben a vevői oldalon nem természetes személy, hanem jogi személy (vállalkozás, cég) fog szerepelni, úgy az adásvételi szerződés megkötésének előfeltétele a vevői cég szerződéskötés napjától számított 15 napnál nem régebbi hiteles cégkivonatának egy példánya. A hiteles cégkivonatot a Jogi Iroda mind papír alapon, mind elektronikus formában elfogadja. Papír alapú cégkivonatot vevői kérésre bármely közjegyző ki tud állítani. Elektronikus kivonat esetében kérjük tájékozódjon például az alábbi honlapon: https://ceginformaciosszolgalat.kormany.hu/ceginformacio-elektronikus-uton. Szükséges egyben a vevői jogi személy törvényes képviseletében eljáró, a szerződést személyében aláíró személy közjegyző által készített hiteles aláírási címpéldánya, vagy az ezzel egyenértékű ügyvéd által készített aláírás-minta egy eredeti példánya. Az eredeti, papír alapú okiratokat (cégkivonat, aláírási címpéldány, vagy aláírás-minta) a Jogi Iroda munkatársai a vevőtől elkérik és az ügy aktájában megőrzik.

Mit ellenőrizzek a céges iratok kapcsán, mire figyeljek?

A vevőknek arra is szükséges figyelmet fordítaniuk, hogy az aláírási címpéldány/aláírás-mintát kizárólag abban az esetben tudja a Jogi Iroda elfogadni, amennyiben az a vevő jogi személy (vállalkozás, cég), illetve a képviseletében eljáró ügyvezető, vezérigazgató stb. aktuális adatait (különös figyelemmel a székhelyre, lakcímre) tartalmazza. Amennyiben egy korábban elkészített aláírási címpéldány/aláírás-mintát kíván felhasználni, úgy kérjük idejében ellenőrizze a rendelkezésre álló példányok aktuális voltát.

5. Pénzügyi folyamatokkal kapcsolatos kérdések

Mi a teendő, ha készpénzben szeretnék fizetni?

Irodánk nem fogad kifizetéseket készpénzben, kizárólag banki utalással. Kérjük, fizesse be egy szabadon választott bankfiókban a szerződésben megadott bankszámlaszámra, hivatkozva az szerződés tárgyát képező ingatlanazonosítóra. Bankban történő befizetés alkalmával is a szerződő személynek szükséges a befizetést elvégeznie, amennyiben a befizető személye eltér a szerződő fél személyétől, a szerződéskötés alkalmával nyilatkozni szükséges a tényleges tulajdonosról.

Elküldtem a befizetést igazoló dokumentumot emailben, mikor kapok megerősítést a pénzösszeg beérkezéséről?

Az emailen kiküldött elektronikus számla a befizetések alapján készül, továbbítása automatikusan az utalás beérkezését jelenti.

Mi a teendő, ha csak emailben kaptam meg a számlát?

Elektronikusan hitelesített számlákat állítunk ki, mely elektronikus úton továbbítva érvényes. Kinyomtatott számlát nem továbbítunk postai úton, csak külön kérésre.

Milyen számlákat fogok kapni a befizetéseimről?

A regisztrációs szerződés aláírása után a befizetés alapján készül egy előleg számla a regisztrációs díjról. Az előszerződés megkötése után a befizetés alapján készül egy előleg számla az első vételár részletről és a műszaki módosításról, ha volt. Az ingatlan adásvételi szerződés alapján a második és további vételár részletekről a befizetés alapján szintén készülnek előleg számlák. A teljes vételár megfizetése és a birtokba kerülés után elkészül a végszámla.

Mennyi pénzt kell utalnom, hogyan és hova?

Az ingatlan adásvételi szerződés 3.4 pontja tartalmazza a fizetendő részleteket, melyet a megadott számlaszámra és időpontra teljesíteni szükséges. A befizetést a szerződő személynek kell indítania, amennyiben ez eltér nyilatkozni szükséges a tényleges tulajdonos személyéről.


Revolut-ról indított utalásnál minden esetben látszani kell a befizető személy nevének és bankszámlaszámának.

Mi a teendő, ha hitelt szeretnék felvenni a vételár egy részének kiegyenlítéséhez?

Kérjen finanszírozási ajánlatot emailben munkatársunktól a hitel@livingservice.hu elérhetőségen. Kérjük, a végszerződés kötésig tájékozódjon a hitelfolyósítási feltételekről is.

Mi a teendő, ha záradékolni kell a számlát?

Kérjük, jelezze a szerzodes@living.hu email címre, majd előre egyeztetett időpontban, papír alapon átvehető a LIVING Irodában.

Hol kaphatom meg az elvi/feltételes törlő nyilatkozatot és az önerő kifizetéséről szóló nyilatkozatot?

A szerzodes@living.hu email címre küldje meg pontosított igényét a fenti nyilatkozatokra, emailben továbbítjuk majd előre egyeztetett időpontban, eredetiben átvehető Irodánkban.

Kihez forduljak, ha a banki hitelem folyósításához szükségem van a végszámlára?

A szerzodes@living.hu-ra írjon a kérésével kapcsolatban levelet, de előtte a Bankjával egyeztesse a folyósítás napját, melyre szükség lesz a számla kiállításához.

Mikor kell a rendkívüli közösköltséget megfizetnem?

A második vételárrészletnél fizetendő a két havi rendkívüli közösköltség, melynek megfizetése feltétele a birtokbaadásnak.


Erről a befizetésről számla nem készül, mert ez a pénz nem marad a LIVING tulajdonában. A Társasház megalakulása után átutalásra kerül az addig felmerült közös költségekkel csökkentett rendkívüli közösköltség összege a Társasház bankszámlájára.

Lépjen velünk kapcsolatba!

Amennyiben speciális kérdése merült fel a lakásainkkal vagy az ingatlanvásárlással kapcsolatban, az alábbi gombra kattintva kitöltheti űrlapunkat, azt követően pedig az adott szakterület képviselője fog személyesen választ adni Önnek.

Contact Banner

A LIVING Magyarország egyik vezető lakóingatlan-fejlesztője, célja olyan modern, fenntartható, városi otthonok létrehozása, amelyek emberközpontú szolgáltatásaikkal és intelligens megoldásaikkal az ott lakók életminőségét javítják.

© 2025 LIVING - Minden jog fenntartva. A jelen ajánlatban szereplő információk tájékoztató jellegűek. A változtatás jogát fenntartjuk. A képek illusztrációk. A weboldalon található látványtervek tájékoztató jellegűek, ezért a Beruházó azok változásával, vagy bármely attól való eltéréssel kapcsolatban semmilyen kötelezettséget, vagy felelősséget nem vállal.